vrijdag 13 december 2013

Weekje New York plannen

Gek op groen, junglefan of cultuurbarbaar, termen die wel op mij - op ons - van toepassing zijn. Steden bezoeken tijdens een vakantie beperkt zich meestal tot de luchthaven en het rondrijden op een ringweg van bijvoorbeeld Bangkok, Calgary of San José. Maar toch is er één stad waar ik graag een uitzondering voor maak: New York. Nooit gedacht dat ik hier nog eens naar toe zou gaan, want Christiaan is hier echt niet voor te porren. Toen m'n vriendin Maartje eerder dit jaar voorstelde om er met z'n tweeën naar toe te gaan, wist ik direct dat het antwoord ja was. Een gek idee hoor, zo'n eind vliegen zonder man en kind, bijna een week van huis. Maar wat een geweldig vooruitzicht!

Snel nadat we terugkwamen uit Thailand zijn Maartje en ik achter een laptop gaan zitten en hebben we een datum geprikt en een vliegreis met hotel geboekt. Het Salisbury hotel midden in Manhattan, waar we ons volop gaan richten op sightseeing & shopping. Inmiddels zijn we weer een paar maanden verder en zijn we over drie weken in 'the city that never sleeps'. De voorpret is volop begonnen. Maar hoe doe je dat tegenwoordig?

Stap 1. Ik leende een Capitool reisgids. Als Stan dit over 20 jaar leest dan vraagt hij zich af wat ik met een reisgids bedoel. Zo'n boekje, met alle informatie over de stad waar we naartoe gaan. Wel al een jaartje oud, dus het is maar de vraag of de informatie nog actueel is. Best leuk om een overzicht te krijgen van de belangrijkste highlights van de stad. Maar er staat zoveel in en ik wordt hier niet wijs uit wat nou echt de moeite waard is.

Stap 2. We bekeken een algemene website over New York, in ons geval newyork.nl. Vol met informatie, maar ontzettend commercieel. Overal linkjes om tours te kopen en tips waarbij we een beetje twijfelen of we niet veel te veel betalen.

Stap 3. Tripadvisor. Tripadvisor. Tripadvisor. Ik kan niet meer zonder, wat een super site is dit toch! 2.315 hotels, 11.235 restaurants, 2.117 activiteiten en nog veel meer is omschreven over New York, met reviews van 'echte' mensen. Niet dat die schrijvers van dat Capitool gidsje of newyork.nl niet 'echt' zijn, maar ik vertrouw toch meer op het oordeel van mensen die net als ik gewoon een leuke reis willen maken.

We hebben vijf hele dagen in New York, waarin dus volop geshopt gaat worden, tussen het bezoeken van de highlights door. Natuurlijk staan Ground Zero, Empire State Building en het Central Park op de planning. En ja, we hebben toch alvast maar zo'n tour geboekt door het financiële district, met bezoek aan het 9/11 Memorial Monument en een gids (een 'echte'). En verder, we zien het wel, je kunt tenslotte plannen wat je wilt, maar pas als je er bent weet je echt waar je op dat moment zin in hebt. En met Tripadvisor op de telefoon en tablet is de informatie van dát moment ook snel weer gevonden. We hebben er zin in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten