woensdag 19 juli 2017

Even wennen... een vakantie zonder plannen

Maandag gaan we op vakantie. Het is nu woensdag, nog 5 nachtjes voor vertrek. Ik heb zojuist een camping geboekt voor de eerste 3 nachten. Even wennen dit...

De afgelopen 10 jaar hebben we de mooiste reizen gemaakt, van Amerika tot Zuid-Afrika en van Costa Rica tot Thailand. En weer terug naar Costa Rica, we hebben er 6 fantastische vakanties beleefd. Na de eerste zelf georganiseerde reis naar Amerika, werd ik gegrepen door het 'reis-virus'. Niet alleen de vakantie zelf, maar vooral de voorpret en napret vond ik heerlijk. Maanden van te voren een ticket boeken, een route uitstippelen, auto en hotel regelen en telkens weer opnieuw zoeken naar dat ene bijzondere plekje waar je een stukje unieke natuur kunt vinden. Heel veel weblogs lezen, Tripadvisor afstruinen en planningen maken, ik zal er wat uren mee bezig zijn geweest. Met resultaat, want de vakanties waren echt prachtig en de napret beleef ik nog dagelijks, als ik de mooie foto's terugzie of met de kinderen of vrienden herinneringen ophaal.

Ruim 6 jaar geleden ging ik zwanger op huwelijksreis, met het idee dat dit voorlopig de laatste verre reis zou zijn. Maar tijdens de zwangerschap ontdekte ik dat het helemaal niet nodig is om te stoppen met verre reizen. Als de kids nog niet naar school gaan, is het juist heerlijk om samen te reizen. Ook dat hebben wij mogen beleven, wat was het fantastisch om Stan en Mats mee te nemen naar Thailand, Canada, Amerika en Costa Rica. Dat kinderen daar op die leeftijd niets aan hebben, vind ik echt onzin, nog regelmatig noemen de jongens iets op dat ze tijdens een vakantie hebben gezien. Over het algemeen dingen die je nooit zult beleven in Europa. Maar goed, nu gaat Stan 'echt' naar school en zitten ook wij vast aan de schoolvakanties. Mats is twee en we hebben 4 volledige tickets nodig als we ergens naar toe willen vliegen. En dan zijn die vakanties financieel helaas niet meer haalbaar. Tel daarbij op dat wij van mijn moeder een caravan kunnen lenen en dan wordt kamperen in Europa best interessant. We besloten eerder dit jaar om met de caravan te gaan reizen en de bestemming te laten afhangen van het weer, met een sterke voorkeur voor Duitsland. Oftewel de keuze pas een week voor vertrek maken. Ik weet dat veel mensen helemaal niet op vakantie kunnen en dat dit echt een luxe probleem is, maar het voelde als afkicken van een hobby van de afgelopen 10 jaar. Want we gaan dus over 5 nachtjes weg en ik weet nu pas waarheen en dus niet naar Duitsland. Zonder ook maar een reisgids of weblog van een andere familie te lezen. Tripadvisor hielp mij alleen met het kiezen van de eerste camping. 

Ik moet er nog steeds aan wennen. Ondanks dat we het er al maanden over hebben en zelfs een weekje gingen kamperen om het uit te proberen. Zeeland de eerste week juni was heerlijk, vooral dankzij het prachtige weer en de lol die de kids op de camping hadden. Stan wil graag weer kamperen, het liefst op een camping met skelters. Mats maakt het allemaal niet uit, als hij maar bij ons is. Christiaan is ook snel tevreden en is de koelbox vast aan het warm(koud) draaien. En ik, ik schrok me rot toen ik van de week serieus naar de weersvoorspellingen ging kijken. We willen naar Duitsland, het liefst naar het Noorden. Maar belangrijker: we willen mooi weer. En dat gaat vanaf maandag dus niet lukken. Ik weet het, weersvoorspellingen kunnen er helemaal naast zitten. Maar als je alleen maar wolkjes met regendruppels, kans op neerslag dagenlang tussen de 50 en 80% en weerscijfers tussen de 4 en 6 ziet dan ga ik toch even de prijzen van vliegtickets naar tropische bestemmingen bekijken. En natuurlijk vielen die niet mee. 

We gaan naar Frankrijk, dat is nu besloten en de eerste camping is geboekt. No way dat ik dagenlang in de regen of dreigende bewolking op een camping ga zitten. Ik wil zon en mooie natuur en niet te ver rijden, dan is er de komende week maar een richting en die gaat naar het Zuiden. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden. En heel benieuwd hoe snel het went. In plaats van de kids meeslepen naar een natuurpark, mij door de kids mee te laten slepen naar een speeltuin. In plaats van super voorbereid al precies te weten welk restaurant, uitzichtpunt en strand een bezoek waard zijn, op de bonnefooi met Google Maps op pad te gaan. Geen boekje vol voorpret, maar hopelijk wel heel veel plezier in Frankrijk en napret! 

Tips en ideeën zijn welkom, de globale route loopt via Brussel / Reims naar de Puy de Dome en weer terug. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten