woensdag 8 augustus 2018

Jelling Viking museum en twee dagen lol in Legoland

De laatste zondag van onze vakantie begint fris, het is kouder dan de andere dagen en we beginnen weer met een lange broek aan. Na het ontbijt rennen de jongens naar de speeltuin en daar zijn ze uren zoet. Skelteren, springkussen springen, glijbanen roetsjen, er is genoeg te doen! Wij drinken rustig een bak koffie en halen dan het grondzeil weg. De overburen hadden een vieze prutzooi onder hun zeil, dus wij verwachten ook wat schoonmaakwerk. Maar het valt mee, het zeil is droog. We hoeven er alleen wat gras vanaf te kloppen. We ruimen meteen de caravan eens goed op, na twee weken is het al best een rommel. We zien de meeste buren vandaag vertrekken, het is een stuk rustiger op de camping dan vorige week. Voor de lunch hebben we nog wat broodjes en knakworst, dus we blijven op de camping. Aan het begin van de middag wil ik wel op pad, zo’n dag niets doen is toch echt niets voor mij.

Vorig jaar kochten we visnetjes voor de jongens in Frankrijk en die hebben we hier nog helemaal niet gebruikt. We zoeken op Google Maps een paar beekjes en rijden er naar toe. Helaas staan de beekjes door de droogte volledig droog of zijn helemaal overwoekerd. We rijden off-road naar een heel klein meertje, maar ook hier is geen water te bekennen. Als laatste optie rijden we nog naar de oever van een groter meer. Hier is een heel klein strandje, waar ook wat mensen zwemmen. Bij het strandje is een steigertje en jawel hoor, na even in het water turen zien we kleine visjes. Omdat we nog in een lange broek en vest rondlopen, proberen we eerst wat te vissen vanaf het steigertje. Dit lukt niet, de vissen zwemmen uiteraard gewoon weg. Stan gaat als eerste vol goede moed het water in. Tot onze verbazing weet hij even later een visje in zijn net te hengelen. Deze gaat direct in het emmertje dat al klaar staat met water. Die ene vis geeft moed en even later staan we allemaal tot de knieën in het water. Mats in z’n onderbroek, die uiteraard toch nat wordt. Stan begint eindelijk te snappen dat stil staan met je net onder water meer zin heeft dan in het wilde weg hengelen. Zo trots als een pauw hijst hij even later 6 visjes tegelijk in zijn netje, ze zwommen zomaar boven zijn netje.

Als er 15 visjes opgevist zijn, vinden we het mooi geweest. Mats heeft inmiddels al droge kleren aan en wij krijgen het ook wel fris. Het water van de visjes wordt al wat warm, dus tijd om ze los te laten. Trotse Stan laat ze er een voor een uit zwemmen. De spullen gaan weer in de auto en we rijden terug naar de camping. Hier maak ik een fajita achtig prutje dat prima smaakt op een paar wraps. Het wordt alweer fris, maar de jongens hebben daar in de speeltuin geen last van. Nog even skelteren, want morgen gaan we de camping verlaten. De volgende dag komen we er bij het uitchecken achter dat we hier toch echt een week hebben gestaan. Birkhede camping bij Ry was een prima plaats voor een langere tijd, er is hier genoeg te doen, zowel in de buurt voor ons als op de camping voor de jongens.

We rijden op maandag naar Billund, Legoland. Er zitten wat uren tussen de uitchecktijd van Birkhede en de inchecktijd van Legoland, dus zoek ik op internet nog een leuke activiteit. Ik lees iets over een museum in Jelling en daar stoppen we na een uurtje rijden. We bezoeken eerst even een supermarkt voor de lunch en eten voor de avond. De lunch gooien we met een picknickkleed in een tas. In Jelling is een grote archeologische vindplaats uit het Viking tijdperk. Er staan twee grote stenen met runen (vikingschrift) op de begraafplaats voor een mooi kerkje. We bekijken de stenen en het kerkje en gooien dan het kleed neer op een mooi veld. De broodjes smaken prima en ondertussen kijken we rond op de vindplaats.

De geschiedenis gaat hier terug naar het jaar 773. Voor de jongens lastig te plaatsen. Maar dit wordt iets makkelijker als we het naastgelegen vikingmuseum bezoeken. Een echte aanrader dit museum: het is onlangs opnieuw ingericht en zeer interactief. We lopen direct door naar de expositie over de Vikingen. Stan en Mats schrijven allebei op een touchscreen hun naam in Runen. We leren weer iets bij over Koning Blauwtand (die van de Bluetooth). Met een joystick zweven we rond over het gebied, zowel in de tijd van voor de Vikingen (toen was er nog niets) en diverse periodes tijdens en na de Vikingen. Dit is ook te bekijken op een interactieve tafel met projecties vanaf boven. Met een draaiknop scrol je door de jaren heen en zie je wandelaars en veel dieren veranderen in paard en wagen en uiteindelijk auto’s. Er zijn nog veel meer interessante museumstukken en onverwacht lopen we zo een uur rond in het museum. We bezoeken uiteraard het dakterras, van waar je een prachtig uitzicht hebt op de hele vindplaats. Er staan twee verrekijkers, waarvan ik mij eerst afvraag waarom die daar staan, je hebt geen verrekijker nodig om het gebied te bekijken. Maar Stan kijkt er wel meteen in en ontdekt zo dat het beeld in de verrekijker van vroeger is. Met knopjes kun je switchen van jaartal en zo zie je het gebied levensecht door de jaren heen. Heel gaaf gemaakt!

Als we alle expositie stukken hebben bekeken, lopen we weer terug naar de auto. Mats is er moe van geworden, maar gelukkig staat de auto met caravan niet ver. Nu is het nog een klein half uurtje rijden naar Billund. We merken dat we snel dichterbij komen doordat de vliegtuigen steeds lager over ons heen vliegen. Billund heeft een serieus vliegveld en vliegtuigen uit alle hoeken van de wereld landen hier. We rijden langs de Lego fabriek waar de menshoge legoblokken in de tuin liggen. Nu begint het voor de jongens te leven en ze zien steeds meer Lego borden langs de weg. De camping, onderdeel van Legoland Holiday Village, ligt op 500 meter afstand van het attractiepark. Van enige rust is hier weinig te merken, we staan dan ook in de rij voor het inchecken. Natuurlijk maken we de eerste Lego foto van de jongens en dan zijn we aan de beurt. We krijgen een plaats toegewezen vooraan op de camping.

Het opzetten van de tent gaat weer snel met z’n viertjes en dan hebben we nog een uurtje de tijd voor het eten. We wandelen de camping over, van speeltuin naar speeltuin. Het is hier gigantisch groot met allerlei vakantiehuisjes en een hele grote camping. Helemaal achteraan ligt een grote speeltuin naast een kinderboerderij. Na een snel bezoek aan de ezels en konijnen, holt Mats naar de kabelbaan. Eindelijk weer een kabelbaan :) Stan traint zijn evenwicht en even later springen de jongens weer over een springkussen. Er zijn hier volgens mij alleen maar gezinnen met kinderen, dus het is gezellig druk.

Ik kwam in de supermarkt toevallig wat Thaise mix curry tegen, dus ik kook vandaag rijst met wat gerechten erbij. Eigenlijk niet handig in een caravan met een klein kooktoestel, maar met de sateetjes op de gourmetplaat kan het net. Het smaakt best lekker allemaal en dankzij het late tijdstip hebben de jongens ook wel honger. ‘S Middags hebben de jongens al ontdekt dat je hier skelters kunt huren. Ik vind het eerst onzin, ze zaten vanmorgen nog op een skelter. Maar de Mooncars hier zijn 4-persoons en dat is wel weer grappig. Helaas zijn de grootste skelters allemaal verhuurd als wij naar het winkeltje gaan. We kiezen dan voor een 2-persoons met een plankje erbij. Hier kan ik samen met de jongens op en dan rijden we van de skelterparkeerplaats naar de caravan. Klein stukje, maar best vermoeiend! Bij de caravan neemt Stan het over en Christiaan gaat met de jongens op pad. Ik werk de afwas even weg en dan is het uur alweer bijna voorbij. Bij het terugbrengen van de skeltersleutel lopen we langs de ijsjes en chocola in het winkeltje, die kan ik natuurlijk niet laten liggen. Mats is dolgelukkig met zijn Minion ijsje, gelukkig maar want dat kost hier zomaar 2,50 euro... Na het ijsje en koffie met wat lekkers is het mooi geweest, de jongens gaan naar bed. Wij zitten om even na 10 uur al in het donker en het is fris, dus we gaan lekker op tijd naar bed.

Dinsdagmorgen duurt het niet lang voordat Stan beseft ‘joepie, vandaag gaan we echt naar Legoland’ en daarna stuiteren de jongens door de caravan. Stan haalt de broodjes uit het winkeltje en we ontbijten lekker rustig aan. Het park gaat toch pas om 10 uur open en we zijn er vlakbij. Om even voor 10 uur wandelen we die kant op. Voor wie nog nooit in Legoland geweest is en kids tussen de 3 en 12 jaar heeft: gewoon gaan! Het kost een paar euro maar het is echt een fantastische ervaring. Nu ik dit schrijf zijn we er twee dagen geweest en het was elke euro waard. Twee dagen was voor ons ideaal, zodat we rustig aan alles konden bezoeken, Stan en Mats omstebeurt een attractie mochten kiezen en de jongens rustig meerdere keren in een attractie konden gaan en we zelf ook relaxte dagen hebben gehad.

De hoogtepunten van twee dagen Legoland:
De Flying Eagle: de achtbaan waar Stan het na verhalen van campingvrienden al over had. Na aankomst lopen we meteen door. Mats mag er ook in, hij twijfelt enorm maar we halen hem over. Ja het gaat snel maar nee het is niet eng. Na 3  bochten vindt hij het wel eng en na 5 bochten kruipt hij onder mijn arm. Hij vindt het helemaal niets en komt er nog net niet huilend uit. Stan daarentegen vindt het fantastisch en hij zou het liefst meteen weer gaan.

Mats wil vooral heel graag in de Legotrein. We kunnen het station van de grote Legotrein niet meteen vinden en lopen langs de Monorail. Een prima alternatief, zo’n trein in de lucht. Vanuit de Monorail zien we een vriendje van de vorige camping in een Duplotreintje rijden, dus daar gaan we ook meteen maar in. Het treintje is uiteindelijk Mats zijn favoriet, maar Stan vindt het veel te sloom. De Duplo vliegtuigjes vindt Stan ook wel ok en dan is hij weer aan de beurt om te kiezen. Het wordt de onderzeeër, wat eigenlijk meer een filmpje is waarna je een aquarium in loopt. Erg mooi gemaakt: de Lego duikboten en duikers zie je in een gigantisch bassin met haaien en talloze andere vissen. Er zijn verschillende drukknopjes te vinden, waarmee je een luchtpomp activeert. De kunst is natuurlijk om precies op het knopje te drukken als er een vis boven zwemt, zodat deze ondersteboven door de luchtbubbels afdrijft. Na een uitgebreid bezoek aan het aquarium lopen we door naar de Lego toren. Hierin zit je op een ronde bank ik een cabine die al draaiende omhoog gaat, zodat je een mooi uitzicht hebt over het hele park. Het is erg warm vandaag en dit is in de glazen cabine natuurlijk extra heet. We drinken en eten wat en dan vinden we een ruimte waar je met Lego kunt zwemmen. In het Lego Friends thema is een soort zwembad gemaakt, volgestort met blauwe Lego steentjes. Tijd om even rustig binnen te spelen!

We wandelen weer terug naar de ingang en daar zien we het stationnetje van de Lego trein. Maar ook de safari auto’s, waar de jongens in willen. We rijden eerst een rondje in het treintje, eten een hotdog en dan mogen ze op zoek naar de Big 5 van Lego. Prachtig aangelegd, compleet met Afrikaanse muziek, rijden we met z’n vieren in een safari auto door het park. We wandelen verder langs het Piratenthema, waar je met waterspuiten op boten kunt schieten. Maar in die boten zitten mensen met dezelfde waterkanonnen, dus de kans is groot dat je nat wordt. Mats vindt het maar niets dat hij nat wordt, dus we gaan niet in de boot. Qua temperatuur kan het prima en er staat dan ook een lange rij voor de boten, waar duidelijk staat vermeld ‘You will get wet’. We lopen verder en komen bij een kasteel, waar net een show wordt opgevoerd. Iets met een gouden legoblok, een prinses en wat andere figuren. Voor het kasteel ligt een diepe gracht, waarin van grote hoogte met salto’s in wordt gesprongen. Stan vindt het zo mooi dat we nog 3 keer naar (een deel van) de show kijken.

Christiaan en Stan gaan nog in een soort bootjes die heel hard rond varen, precies hetzelfde systeem als in De Beekse Bergen. We lopen door naar de brandweerkazerne. In wedstrijdvorm kun je hierin: snel de brandweerwagen door middel van een pomp naar de brand rijden. Dan snel uit de wagen en water pompen, dat je in een gat moet spuiten. Als de brand geblust is, moet je snel weer in de wagen terug rijden. Het is duidelijk dat de wagens met maar 1 of geen ouder kansloos zijn, dus terwijl Christiaan en de jongens al even in de rij staan, besluit ik ook maar mee te helpen. Lekker even actief zijn in de bloedhitte. Daarna zoeken we verkoeling bij de pinguïns, maar helaas is het alleen in het pinguinverblijf heel koud en daar kunnen we door glas naar kijken. Er wordt een (powerpoint) presentatie gegeven over de pinguïns, maar het leukste is natuurlijk om met je neus op het glas naar de dieren te kijken.

Na een ijsje te hebben gegeten, besluiten we om ons op te splitsen. De rijen voor de achtbanen worden korter en Stan en Christiaan willen snelheid en actie. Terwijl zij in de draak (via heel veel Lego presentaties in een kasteel nog een klein stukje snelheid in de achtbaan), de X-Treme racers (in auto’s door een voor Stan iets te snelle achtbaan) en de Tempel (vanuit een auto schieten op lichtjes) gaan, loop ik met Mats nog een keer naar het treintje, de safari auto’s en de Duplo speeltuin. Hij wil ook wel in de bakjesdraaimolen, een mini reuzenrad. De bakjes zijn mij veel te klein dus de eerste keer moet hij van mij alleen. Daarna mag ik niet eens meer mee en gaat hij er nog 3 keer in, hij vindt het prachtig. Ook de paardendraaimolen doet hij alleen, dat kleine mannetje wordt plotseling wel heel groot. Gelukkig speelt hij ook nog heerlijk met de Duplo in de speeltuin.

We hebben afgesproken bij de Lego Shop voor in het park, maar besluiten toch nog een keer door te lopen naar de Flying Eagle. De wachttijd is nog meer dan een half uur, dus kiezen we voor de Lego Canoe. Mats wil eigenlijk niet, die bootjes gaan wel heel snel van een glijbaan, maar ik haal hem over en gelukkig is dat nu wel een succes. De kano’s varen eerst door een prachtige canyon met allerlei Lego presentaties. En als laatste gaan we inderdaad van de glijbaan het water in, met een natte broek voor Christiaan en Stan als gevolg. Gelukkig is het nog steeds warm. We lopen nog een keer naar de Lego trein en dan neemt Mats Stan mee in de bakjesdraaimolen, wat een lol hebben de jongens samen. Dan is het bijna 7 uur en stoppen de attracties. Wij dineren in het park. Daarna kunnen we nog even rondkijken in Miniland (de met Lego nagemaakte wereld) voordat we om 8 uur het park uit moeten. Het is nog steeds erg warm en we sjokken terug naar de camping. Christiaan en ik zijn bekaf, wat een dag vol activiteiten! De jongens liggen toch nog een tijd te kletsen in bed, ze hebben zoveel aan elkaar te vertellen over alle Lego en achtbanen.

Vanmorgen begon de dag weer op een normale tijd, om half 9 haalde Christiaan wat broodjes en dekten we de tafel. Omdat de weersvoorspellingen niet zo goed zijn met onweer en regen, zetten we de luifel nog even extra stevig vast. Even na 10 uur lopen we weer naar het park, op naar de bootjes waar we gister niet aan toe zijn gekomen! Het is nog best rustig in het park en we kunnen zo doorlopen. In een soort piratenthema varen de bootjes eerst langs haaien en een kasteel, daarna varen we een donkere tunnel in. Iets te donker voor onze jongens, echt oog voor de mooie Lego presentaties hebben ze niet. Langs een waterval varen we weer naar buiten, waar we merken dat we niet alleen van de waterval nat worden. Het is zachtjes gaan regenen, hopelijk valt het mee! Opnieuw splitsen we ons op. Stan wil met mij in de Tempel, maar ik haal hem over om eerst in de grote ronde boten door de wildwaterbaan te gaan. Hier was het gister hartstikke druk, maar nu in de regen staat er nauwelijks een rij. Als we in de boot varen, is het al gestopt met regenen. Maar helaas worden we alsnog drijfnat, doordat we precies op de verkeerde plek in de boot zitten. Onderaan de glijbaan, die we wel heel gaaf vinden, krijgen we een gigantische plens water in ons nek. Best fris!

We gaan alsnog in de Tempel schieten naar de lichtjes en omdat er geen rij staat, gaan we meteen maar nog een keer. Daarna neemt Stan mij mee naar de Draak, die vond hij toch leuker dan de X-Treme racers. We moeten wat langer wachten omdat er een technisch mankement is met de wagen. We wachten geduldig en kijken naar de lege karretjes die als test langsrijden. En dan mogen we toch echt. Stan liet het gister voorkomen alsof hij de Lego presentaties maar saai vond, maar hij wijst mij nu van alles aan. Het stukje achtbaan op het einde gaat inderdaad wel heel snel voorbij. Het is alweer tijd om naar Christiaan en Mats te lopen, zij zijn uiteraard in de treintjes en draaimolens geweest. Na een bak koffie en wat lekkers gaan we in de kinder bootjes, nou ja volgens mij zijn ze voor kinderen maar er gaan heel wat volwassenen in. Het is best een leuk tochtje langs Arabische paleizen, Thaise tempels en het Vrijheidsbeeld en Capitool. Daar zitten toch heel wat Lego steentjes in!

Via opnieuw een stukje schoonspringshow, lopen we naar de pinguïns. Om 1 uur worden ze gevoerd en dit hebben we gister gemist. We lopen langs de Polar achtbaan waar Stan nog niet in is geweest. Op het plaatje lijkt het net of deze over de kop gaat, en de leeftijdsgrens is het hoogste van alle achtbanen, maar uiteindelijk krijg ik hem zover dat we erin gaan. Dit is wat mij betreft de leukste achtbaan van het park: heel veel bochten, lekker snel en een verrassing op het einde. Als we denken dat de rit er alweer op zit, rijden we een tunnel in. Daar staan we een paar seconde stil, voordat we een meter of 5 omlaag vallen. Maag in de keel en dan weer vooruit een paar bochten in. Met een blik op het pinguïn verblijf zit de rit er dan echt op. Stan vindt het toch ook wel gaaf en hij vertelt meteen dat hij nog een keer met Christiaan gaat. We spreken af dat hij niet mag verklappen dat je naar beneden valt en dat hij moet kijken of papa schrikt. Alleen al om dit geheimpje heeft hij de grootste lol. Binnen 10 minuten zijn we weer terug bij Christiaan en Mats, dus ze kunnen nog wel een keer in de achtbaan voordat de pinguïns gevoerd worden. Dit voeren stelt overigens helemaal niets voor, dus we eten ondertussen een broodje en gaan dan weer verder.

Mats en ik laten Christiaan en Stan achter en lopen weer naar de safari-auto’s en de Lego trein. Daarna wil Mats weer even rustig in het zwembad spelen, we bouwen een kerk die bijna net zo hoog is als hijzelf. Nadat de kerk vakkundig gesloopt is, kunnen we nog even in de bakjesdraaimolen en dan gaan we naar Christiaan en Stan. Stan wil graag nog een keer in de Flying Eagle, dus ga ik met hem in de lange rij staan. Christiaan en Mats gaan nog een keer in de kano’s en staan beneden te kijken als wij in de achtbaan zitten. Stan vindt het echt prachtig! We hebben nu alle attracties minimaal een keer gedaan, de shows gezien en we vinden het wel mooi geweest. De jongens mogen nog een keer kiezen wat ze graag willen en na een laatste rondje in de wildwaterbaan en de draaimolens wandelen we nog een keer door Miniland. Dit deel van Legoland is al 50 jaar oud, met hier en daar wel wat nieuwe onderdelen. De jongens vinden het mooi, er zijn zoveel leuke details te zien en vooral de bewegende onderdelen zijn een succes: treinen, boten en sluizen, het vliegveld, ze kunnen hier zeker nog een tijd rondkijken. Via de Lego Shop beëindigen we het bezoek aan Legoland en om 7 uur lopen we met natuurlijk een paar dozen Lego het park uit.

Bij de caravan ga ik pannenkoeken bakken, terwijl de jongens hun ‘mooie schone Lego’ uitpakken. Als het eten op tafel komt, heeft Mats zijn Cars autootjes al af en Stan weet nu dat zijn technisch Lego best ingewikkeld is. Na het eten spelen we nog een uurtje met de Lego en als Mats ook de vrachtwagen af heeft, is het bedtijd. Ze zijn vol van de Lego, wat hebben ze genoten deze dagen! En wij ook, dit attractiepark is echt ontzettend leuk! Het heeft schandalig veel geld gekost, niet alleen de toegang en de camping maar ook het eten, drinken en ijsjes lopen lekker op. Maar dit park biedt niet alleen veel lol voor de kids, we hebben zelf ook weer ontdekt hoe leuk achtbanen zijn :)

Morgen moeten we voor 11 uur weer van de camping af rijden. We gaan dan naar Noord-Duitsland, een nichtje van Christiaan bezoeken. Daar kunnen we blijven slapen en dan rijden we vrijdag terug naar Zijdewind. Denemarken zit er alweer op en het was fantastisch! We hebben ontzettend veel geluk gehad met het weer, op de fikse regenbui in Middelfahrt en de weinige druppels in Ry en vandaag in Legoland na, hebben we perfect vakantieweer gehad! De mooie musea, natuur, prachtige campings en leuke mensen: alles wat men over Denemarken als meest kindvriendelijke vakantieland schrijft en zegt is zeker waar! We komen vast nog eens terug, al is het alleen maar voor de verkeersschool in Legoland waar je 7 jaar voor moet zijn en het waterpark van Lalandia naast onze camping, waarvoor je een zwemdiploma moet hebben om er echt van te genieten.

1. Best Floating Water Mats
    The mats are designed to spread on water and support a number of individuals. The fantastic part about a floating water mat is it does not need to be inflated.