woensdag 1 augustus 2018

Rondtoeren in het merengebied en een eerste bezoek aan Aarhus

We worden vandaag weer ietsje later wakker. De jongens slapen tot een uur of 8 door en dankzij de bomen rondom onze caravan schijnt de zon niet direct vol op ons huisje. Ik duik nog even onder de douche terwijl Christiaan met de jongens de broodjes haalt. Na het ontbijt breken we de luifel af en ruimen we de laatste spullen op. Rond 11 uur vertrekken we van de camping, op naar het vaste land - Jutland. Onze eerste stop onderweg is vlak na de brug. In het stadje Frederica is een prachtig park met een leuke speelplaats voor de jongens. We houden ze nog even voor dat we gaan wandelen, maar als ze de skelters zien, zijn ze niet meer te houden. Er is echt een prachtige skelterbaan aangelegd, inclusief twee tankstations en een werkend stoplicht. Gelukkig zijn de skelters goed instelbaar en kunnen Mats en Stan er allebei prima op rijden. Wij halen een kop koffie en ploffen neer op een picknickbank. De jongens crossen in het rond, wat een heerlijk gezicht.

Na de koffie komen de jongens ook wat drinken en eten en Mats klaagt als eerste over vermoeide benen. Niet zo gek, die korte pootjes trappen als een malle om snel vooruit te komen. Er rijdt een treintje in het park rond en er is nog meer te zien, dus we nemen ze mee het park in. We kopen kaartjes voor het treintje en rijden in 20 minuten door het park. Mooi, hebben we dat ook meteen gezien. Het is inmiddels al lekker warm. We wandelen nog even naar de geiten en een soort grottenstelsel, voordat we de broodjes uit de caravan halen voor een snelle lunch. Terwijl Christiaan alles uit de caravan ophaalt, bietst Mats alvast wat meloen van een gezin uit Denemarken. Leuke mensen die net als iedereen hier prima Engels spreken. Stan is weer even op een skelter aan het rijden en als hij bij de picknicktafel komt, kunnen we met moeite een driftbui voorkomen. Mats laat trots zijn meloenschillen zien en daar had Stan natuurlijk ook wel zin in... maar de bak met meloen is leeg. Gelukkig komt Christiaan dan met de broodjes en kunnen we de buiken daarmee vullen. Na het eten mogen de jongens nog even skelteren en dan stappen we weer in de auto.

Via een supermarkt rijden we verder naar het noorden. Ter hoogte van Arhus in het midden van het vaste land ligt een merengebied dat we willen ontdekken. De camping die ik had uitgekozen heeft voldoende plaats. We mogen zelf een plekje uitkiezen dus lopen we weer met een kaart over een camping. De keuze is snel gemaakt, met de zon aan de achterkant van de caravan en met zicht op de skelterbaan en speeltuin. Ideaal! Ook hier zagen we het zwembad al naast de ingang liggen. De jongens helpen gelukkig even mee met het opzetten van de luifel, met de belofte dat we daarna kunnen gaan zwemmen. Voordat de laatste haring in de grond is geslagen, staat Stan al met zijn zwembroek aan. Mats volgt snel en ik trek ook m’n zwempak aan. Het zwembad heeft weer een mooie grote glijbaan en daar gaan we direct vanaf. Oef, dat water is koud! Vanaf de glijbaan land je in een diep bad, dus Mats kan niet alleen. Ik ga een aantal keer met hem mee, maar het is vooral erg koud als je uit het water klimt. We zwemmen nog even in het grote diepe zwembad en dan gaan we afdrogen. Stan is nogal dwars en rent nog een keer naar de glijbaan terwijl we al aan het afdrogen zijn. Doei Stan, dat is niet de bedoeling. Mats en ik lopen naar de caravan en Stan komt even later achter ons aan rennen.

We eten vandaag wraps met een kip/paprika prutje, wat gelukkig lekker snel klaar is. Na het zwemmen gaan de jongens heerlijk spelen. Er zijn hier veel Nederlandse kinderen en ze vermaken zich prima. Ze willen absoluut niet naar bed, dus tegen de tijd dat ze erin gaan slapen ze direct. Wij zitten nog even voor de luifel, het is nog steeds best warm.

Dinsdagochtend is het voor de eerste keer niet heel warm als we wakker worden. De luifel is ook helemaal vochtig, net als het gras. Het is dan ook niet zonnig. Na het ontbijt wandelen we naar het meer waaraan de camping ligt, hiervoor dalen we de heuvel nog wat verder af. In het meer liggen diverse stijgers om vanaf te zwemmen of te kanoën. Het waait hier een stuk harder dan op de kampeerplaats en het voelt allesbehalve warm aan. Het meer trekt mij dan ook niet echt aan. Ondertussen wordt er door wat jongeren wel enthousiast gezwommen in het meer, vooral rondom een opblaastrampoline. Zij liever dan wij, het water is nog een stuk kouder dan in het zwembad. Ook kanoën zien we niet zitten, de lucht is veel te dreigend. Als de jongens even gaan spelen in een zandbak begint het zelfs te regenen. Ik ga alvast terug naar de caravan om de was binnen te halen. Als de regen doorzet komen de mannen snel achter mij aan.

We hebben weinig zin om met de kans op nog meer regen op de camping te blijven. We pakken wat spullen en rijden naar het stadje Silkeborg. Hier wandelen we even rond in de binnenstad maar Mats is erg ongezellig. Blijkbaar heeft hij honger want na een vers gekocht broodje knapt hij weer wat op. We wandelen naar het riviertje dat door het stadje loopt. Hier vandaan vertrekken diverse boten voor tochten over de meren en er worden kano’s en bootjes verhuurd. Alle motorbootjes zijn helaas verhuurd, alhoewel de prijs ons ook niet meeviel. Voor 32 euro een uurtje varen in een klein bootje is best wel veel.... We besluiten met de auto nog wat verder rond te touren langs de meren. Ten zuiden van het meer ligt het hoogste punt van Denemarken, op de top van Himmelbergjet. Als we hier aankomen is het een grote drukte van kinderen die aan een soort circus deelnemen. Er is ook een mooie speeltuin en we wandelen natuurlijk ook nog even naar het uitzichtpunt. Het is nog een flinke wandeling naar het water, dus dat laten we. Terug op het speelplein kopen we een ijsje en daarna spelen de jongens ook nog even met wat circusattributen. Het valt nog niet mee om de kunstjes uit te voeren, zoals lopen op klossen, hoelahoepen en meer ouderwetse spelletjes. Er wordt nog wat muziek gemaakt en dan sluit een clown de kermis af. Wij stappen weer in de auto en rijden terug naar de camping.

Het weer is lekker opgeklaard en Christiaan en de jongens gaan nog even zwemmen. Ik bereid alvast het eten voor. Na het zwemmen wordt er geskelterd en worden de skelters met stoepkrijt versierd. De jongens zien er niet uit van viezigheid maar ze hebben het erg leuk. De buurkinderen mogen de afwas doen en Mats helpt graag mee. Hij haalt ook een emmertje water en staat trots aan tafel met een afwasborstel. Er gaat heel wat water over zijn vieze benen, dus hij hoeft toch niet te douchen. Als de afwas klaar is, wordt het ook bedtijd. Wij praten nog even met de buren en maken plannen voor de volgende dag. De jongens liggen er laat in en wij gaan niet veel later naar bed.

Vanmorgen werden we weer rustig wakker en begonnen pas om 9 uur met het ontbijt. Het plan om op tijd naar Aarhus te rijden werd uitgesteld en uiteindelijk kwamen we pas om 11 uur bij de op 1 na grootste stad van Denemarken. We gaan naar Den Gamle By, het oudste openluchtmuseum ter wereld (volgens de Denen). Midden in het centrum van de stad zijn huisjes uit diverse periodes en gebieden van Denemarken herbouwd. We gaan terug in de tijd: de periode rond 1700, 1800 en 1900. Er rijden paardenkoetsjes rond en we wandelen van huisje naar huisje. Een groot aantal mensen in traditionele kleding voert acts op. Zo zien we een groepje meisjes de was doen op wasborden (‘hadden ze echt nog geen wasmachine?’). De jongens raken vooral onder de indruk van een showtje waarin een jong zwanger echtpaar uit huis wordt gegooid. Ze hadden geen geld meer om de huur te betalen en de huisbaas gooit letterlijk hun spullen uit het raam. Stan en Mats komen er nog meerdere keren op terug gedurende de dag. We wandelen door naar de opstelplaats van de paardenkoetsen en laten ons een paar minuten rondrijden. Verder spelen we wat ouderwetse spellen, sjoelen is favoriet, mag Mats een rondje in een hele oude zweefmolen en bekijken we een oude drukkerij en wat huisjes.

Het is plotseling bijna 1 uur en de jongens hebben honger. We kunnen zo snel geen bakker of broodjes vinden, dus eten we wat koeken en meloen met een pakje drinken op het plein. Daarna kijken we nog rond bij een expositie over de kleding van de koningin, een speelgoedmuseum en een garage uit de tijd van de eerste T-Ford. Uiteraard mogen de jongens in zo’n oude auto plaats nemen. Stan vond het wel raar dat het geen echte garage is maar een fietsenmaker, wat is het toch lastig voor te stellen dat er toen nog geen autogarages waren. Ik vond de oude telefooncentrale erg leuk: achter een winkeltje is een werkende centrale uit 1927 opgesteld. Met diverse ouderwetse toestellen kunnen we zelf testen hoe het werkt. Natuurlijk kennen de jongens een telefoonhoorn wel van speelgoed, maar we merken duidelijk een generatieverschilletje. Die draaischijf is raar en in een hoorn praten eigenlijk ook. Mats vraagt letterlijk waar de hoorn dan voor is... Via het nieuwere deel met winkelcentra en een bioscoop lopen we naar de uitgang, genoeg museum gezien vandaag!

Naast het openluchtmuseum ligt de botanische tuin van Aarhus, wat bekend staat om de gigantische Greenhouse. Het gebouw is herkenbaar en vanuit alle hoeken van het park te zien. In het Greenhouse, dat gratis toegankelijk is, zijn 4 klimaten nagemaakt. In kleine kassen bekijken we een mediterraans gebied, een woestijnklimaat en een gematigd bos, met de bijbehorende planten en geluiden. In het gematigde bos staat een bordje ‘pas op voor gorilla’s’ en terwijl Stan nog zegt ‘nee hoor mama, dat kan niet echt’, schrikt hij zich rot als hij apengeluiden hoort. In de grootste kas is een tropisch regenwoud nagemaakt, inclusief talloze vlinders. Binnen deze jungle is onderscheid gemaakt tussen vegetatie uit Afrika, Azië en Amerika en we herkennen diverse tropische planten. Het is natuurlijk lekker warm en vooral na het beklimmen van een wenteltrap staat het zweet op ons voorhoofd. Tijd om weer af te koelen met een ijsje!

Na een heerlijke ijskoffie en voor de jongens een waterijsje, lopen we het Greenhouse uit voor een wandeling door de botanische tuin. Ook buiten is de vegetatie gesorteerd op regio te bezichtigen. We wandelen tussen de kleine paadjes door. Mats moet plotseling naar het toilet, dus loopt Christiaan nog een keer terug naar het Greenhouse. Stan en ik wandelen er via de paadjes achteraan. Na het betere boomklauter werk laat Stan nog een keer zien hoe lenig hij is. Omdat ik nog een foto wil maken van het Greenhouse, vraag ik hem de wandelwagen vast te houden. We staan op een helling en voordat hij het doorheeft rent hij achter de wagen aan. Die komt tot stilstand maar niet voordat Stan eroverheen gerold is. Gelukkig zonder zich te bezeren, anders was het wel lullig geweest hoeveel lol wij, maar ook andere mensen in het park, om zijn showtje hadden. Hij kan er zelf ook hard om lachen nadat hij de wagen weer rechtop heeft gezet en naar boven is getrokken door zijn vader. Onze wandelwagen heeft alle hoeken van de wereld gezien en heel wat meegemaakt, maar deze dans spande wel de kroon.

We wandelen weer terug naar de auto, het is mooi geweest in het park. Bij de auto twijfelen we nog even of we verder de stad in willen of terug gaan naar de camping. We gaan terug via een supermarkt, we zijn nog een paar dagen op deze camping dus kunnen nog wel een dag naar Aarhus. We hebben nog bijna niets van de stad gezien. Volgens de campingburen is de stad echt de moeite waard. In plaats van nog een paar dagen naar de westkust te gaan, hebben we besloten om hier te blijven. We zullen de laatste 3 nachten in Denemarken op de camping naast Legoland verblijven, dit heb ik alvast geboekt. Wel zo makkelijk om maar een paar honderd meter van het park te zitten. Morgen gaan we wel een dagje naar de westkust, een flink stuk rijden maar ik ben wel benieuwd naar het Deense waddengebied.