vrijdag 27 juli 2018

Rustige reis en dagje camping op Funen

Van mijn plan om op tijd te vertrekken naar het volgende eiland komt weinig terecht. We worden pas tegen 9 uur wakker en ontbijten rustig aan. Stan claimt de skelter en rijdt nog wat rond over de camping, terwijl Mats ons goed helpt bij het inpakken en afbreken. Rond 11 uur koppelen we de caravan weer aan de auto en rijden we van de mooie rustige camping. Op naar Funen! Gisteravond heb ik een camping geboekt in Middelfahrt, zo’n 150 kilometer richting het vaste land. We rijden lange tijd over landweggetjes en heel veel rotondes totdat we eindelijk bij een snelweg komen. Dit is op Sealand, het eiland waar Kopenhagen ligt en dat wij overslaan deze reis. Tussen Sealand en Funen ligt een lange brug en vlak voor de brug stoppen we voor de lunch.

We rijden de picknickplaats bij de snelweg voorbij, volgens Google Maps is er een kilometer verder een strandje. Met broodjes, beleg en drinken wandelen we het strand op. We zitten hier heerlijk in het zonnetje met een zeewindje, waardoor de ruim 30 graden prima te doen is. Na het broodje smeren we ons goed in. De jongens spelen met zand en water en wij kijken naar de lange brug waar we zo overheen moeten. Het valt Christiaan als eerste op dat er file ontstaat op de brug en even later gaat de ene na de andere loeiende sirene de brug op: brandweer, ambulance en verschillende politie wagens. Wij blijven nog maar even zitten. Na een uurtje in de zon is het toch tijd om te vertrekken. Volgens Google valt de vertraging mee en andere routes zijn er niet, dus we rijden direct naar de tolpoortjes voor de brug. We betalen de 55 euro tol en mogen de brug op. Het staat bijna direct stil, maar we kunnen toch langzaam doorrijden. Van het ongeluk is niet veel meer te zien en met slechts een paar minuten vertraging bereiken we het eiland Funen.

Onderweg naar Middelfahrt stoppen we nog een keer bij een Lidl. Vergeleken met de supermarkt van gister is dit een prachtige winkel. Omdat we de caravan en dus de koelkast toch bij ons hebben, slaan we wat vlees en ander eten in. Hierna is het nog een half uurtje naar de camping. De campings in Denemarken zijn niet goedkoop, als je iets van een speeltuin of zwembad wilt betaal je zeker 50 euro per nacht. Voor een paar euro meer zit je dan op een luxe camping, zoals Skovlund waar wij gaan overnachten. Al direct naast de ingang zien we het zwembad en de jongens zijn niet te houden. We krijgen een kaart van de camping met een paar mogelijke plaatsen mee en lopen eerst een rondje. We kiezen voor een rustig plekje met schaduw, wat wel nodig is in de hitte. De camping is op een heuvel aangelegd en veel plaatsen kijken uit over de zee.

De teleurstelling bij de jongens is groot als we toch echt eerst de caravan en luifel gaan neerzetten. Maar gelukkig helpen ze uiteindelijk even mee en dan staat om 6 uur alles zoals we willen. Het is nog bloedheet, dus het zwembad trekt ons ook wel aan. De jongens willen direct van een hoge glijbaan en zo belanden we in het koude water. Wel lekker verfrissend! Na een half uurtje plonsen lopen we terug naar de camping, waar we snel wat barbecue vlees en een pasta salade klaarmaken. Het is toch al na 8 uur voordat het eten op tafel staat, dus het wordt weer laat bedtijd. De wind gaat liggen, dus we kunnen nog even badmintonnen. Vooral Stan is fan en hij blijft oefenen tot we het badmintonracket uit zijn handen trekken en hem in bed leggen. De jongens slapen direct, het is al na 10 uur. Ook op deze camping is het ‘s avonds lekker rustig en ondanks het windje blijft het warm.

Om 8 uur zijn de jongens weer wakker en vooral Mats is toch nog wel moe. Hij hangt erbij en allebei zeuren ze om het zwembad en ijsjes. Na het ontbijt gooien we een was in de wasmachine en terwijl Christiaan en Stan badmintonnen lopen Mats en ik een rondje langs alle speeltuinen op de camping. De kabelbaan is een tegenvaller, je zit zo laag dat je benen over de grond gaan. In de volle zon zijn de meeste speeltuinen ook veel te warm, maar er is keuze genoeg! Schaduw vinden we uiteindelijk bij de geiten, die op en rond een heuveltje midden op de camping leven. Een Nederlands meisje komt net aan met wat sneeën brood en Mats mag haar helpen dit aan de geiten te geven. Het is toch wel schattig hoe hij met het meisje van een jaar of 4 aan de praat raakt. Ik blijf op een afstandje, totdat het meisje plotseling weggaat. Het brood is op :) Mats is helemaal verdrietig als ze niet meer terugkomt en ik weet hem met tranen in zijn ogen mee naar de caravan te nemen.

Voor de lunch bakken we het resterende vlees en brood van gisteravond op en dan gaan we toch eindelijk zwemmen. We smeren ons nog een keer extra dik in. Het is redelijk rustig in het zwembad en de jongens genieten volop van de glijbanen. Door de wind is het best fris als je uit het water komt, dus we blijven zoveel mogelijk in en onder water. Stan niet, die sjeest ontelbaar veel keer van de blauwe snelle glijbaan. Even later speelt hij met een oudere Nederlandse jongen met een bal, terwijl Mats klappertandend klaar is met zwemmen. Ik ga met hem broodjes bestellen in de winkel en hij mag eindelijk een ijsje kopen. Het duurt even voordat Stan doorheeft dat zijn broertje en moeder een ijsje eten, maar hij verkiest het zwembad toch boven een ijsje. Na bijna 2 uur in het zwembad is het mooi geweest in de zon en halen we alsnog een ijsje voor Stan. En nog een voor Mats, die kan de hele dag wel ijs eten. Als we weer lekker doorgewarmd zijn bij de caravan gaan de jongens met Christiaan het stokken gooi spel spelen en een Belgisch buurjongetje sluit zich bij hen aan.

We eten vandaag wat vroeger, zo laat als gister wil ik het niet maken voor de jongens. Mats kan tijdens het eten nog net zijn ogen open houden, maar valt om half 7 bij mij op schoot in slaap. Tja, is dit nu een middagslaapje of gaat hij de nacht doorslapen? Na de afwas ga ik met Stan douchen en daarna spelen we met z’n drieën een spelletje. Om half 9 krijgen we het antwoord: Mats is wakker en heeft honger. Hij krijgt nog wat M&M’s die we bij de koffie aten en we spelen een paar potjes Uno. Dan moet ook Mats nog even douchen. Op deze camping hebben ze een prachtige kinderbadkamer, met babybadjes, mini-wc’tjes en kleuterdouches. Als we Mats uitkleden komt er een Nederlands meisje binnen die ook gaat douchen. Mats vind het maar raar dat hij niet alleen gaat douchen en ook het meisje kijkt een beetje beteuterd. De moeder en ik hebben het wel gezellig terwijl de kids lekker onder het warme water staan. Weer helemaal schoon gaat Mats mee terug naar de caravan en dan is het toch weer na half 10. Snel tandenpoetsen en hopelijk slapen. Om 10 uur is het rustig. In afwachting van een spectaculaire bloedmaan loop ik nog een paar keer over de camping. Maar helaas, de maan laat lang op zich wachten en ziet er uiteindelijk uit als een gewone maan waar een wolkje voor hangt. Geen foto waard en het is bedtijd...