donderdag 29 augustus 2013

Alternatieve waterval

Vandaag zijn we zoals gepland op tijd opgestaan en zaten we na een lekker ontbijtje om 9 uur in de auto, op naar de waterval. De route was erg mooi, langs rijstvelden, kleine dorpjes en hier en daar een tempel reed het lekker door. Omdat Stan duidelijk te kennen gaf de rit alweer lang genoeg te vinden, besloten we na een korte stop eerst maar naar de Erawan watervallen te gaan. Deze zijn erg bekend en toeristisch. Daarna zouden we doorrijden naar de Huai Mae Khamin waterval, minder druk en zeker zo mooi. Vlak voor de afslag naar de waterval verbaasden we ons over de grote aantallen tuinmannen langs de weg. Vervolgens schrokken we ons rot door een steen die tegen een klein achterraam sloeg, de ruit brak in heel veel kleine stukjes. Gelukkig valt het veiligheidsglas niet uit de deur, maar  we kunnen dit niet zo laten zitten. Christiaan is naar de tuinmannen gelopen en met hun hulp hebben we de verhuurder geinformeerd. Zij wilden de schade komen opnemen, maar wij wilden niet daarop wachten. Afgesproken dat het schademannetje naar de Erawan watervallen zou komen zodat we daar in ieder geval naar toe konden.

Het was gelukkig niet zo druk in het Nationale Park en vanaf de bijna lege parkeerplaats liepen we met Stan in de wagen naar de watervallen. Het was veel te heet voor de draagzak. De Erawan watervallen bestaan uit 7 watervallen over ruim 2 kilometer wandelpad. Het park is prachtig groen en al snel kwamen we een paar apen tegen. Omdat we wisten dat je bij de watervallen kunt zwemmen, liepen we met een opblaaseend in de wagen langs de rivier. Stan was al snel niet meer te houden en had maar een doel: het water in. Dit was nog niet zo makkelijk met stroming, gladde stenen en dieper water dan verwacht. De Thaise bezoekers van het park hebben genoten van het gespartel van Stan. Na de wandeling langs de prachtige 3 watervallen die we heben gezien, was het alweer lunchtijd. Uiteraard waren er diverse restaurantjes en hier hebben we niet alleen pad thai, maar voor de afwisseling ook wat sandwiches besteld. Allemaal weer erg lekker!

Nog altijd was er geen schademannetje en uiteindelijk besloten we maar naar het hotel terug te rijden. Na een telefoontje van ons gaf de autoverhuurder aan ook naar het hotel te komen. Hier hebben we heerlijk gezwommen en bij het huisje gezeten. Het zwemmen met Stan is echt een uitdaging, totaal geen angst en hij wil ook niet in de opblaaseend... Uiteindelijk verscheen er ook nog een schademannetje en die heeft geregeld dat we morgen een nieuw raam in de auto kunnen laten zetten. Het alternatief was de auto omruilen in Bangkok, daar hebben we helemaak geen zin in.

Aangezien het 'straateten' gistermiddag zo goed beviel, wilde ik vandaag op z'n Thais dineren. In het dorpje bij het hotel is een avondmarkt en bij verschillende kraampjes hebben we eten gehaald. Ook hier viel Stan erg in de smaak en hij reageert steeds leuker op de aandacht. Met verschillende sateetjes (met bot?), loempiaatjes (gevuld met noedels zonder smaak), kipnuggets met friet, kipballetjes (hondenvoer?), poffertjes (bij nader inzien viskoekjes), slushpuppies en een heerlijk toetje (geen idee wat het is) reden we nog een klein stukje door naar de brug bij de rivier. Hier staan allemaal picknicktafels en zitten de locals gezellig te koken en dineren. Ondanks dat een behoorlijk deel van het eten zo de prullenbak in ging, was het erg leuk. En we weten nu dat Stan ook geen viskoekjes lust maar de mierzoete slushpuppie wel graag drinkt.

Omdat we morgen de auto een paar uur kwijt zijn, blijven we nog een dagje langer bij dit hotel en gaan we de River Kwae eens vanaf het water bekijken!