dinsdag 27 augustus 2013

We zijn in Thailand!

Zondag was het zo ver, om even voor zes uur vlogen we vanaf Schiphol naar Bangkok. Een klm-pas en gewoon durven vragen... in een half leeg vliegtuig hadden wij een bank van vier stoelen tot onze beschikking. Erg fijn, want Stan vindt op schoot zitten niet echt leuk. Dankzij de vele turbulentie hebben we dit wel kunnen testen, met driftbuien als gevolg. Eigenlijk ging de vlucht best goed en hebben we alledrie redelijk geslapen. In Bangkok bleek al snel hoe kindvriendelijk men hier is en binnen een kwartier stonden we bij de autoverhuurbalie. Er stond een flinke Mitsubishi Pajero Sport voor ons klaar, Chris is er helemaal blij mee. Ook het voor Stan gehuurde stoeltje bevalt prima, hij zit erg hoog en kan alles goed zien. Alleen een slaapstand zit er niet op,maar daar trekt Stan zich niets van aan. Hij sliep al voor we op de snelweg reden. Het verkeer in Thailand heeft me lang doen twijfelen of autohuur wel slim zou zijn, maar wat ben ik blij dat we dit toch gedaan hebben. Het valt echt mee en debiele manouvres hebben we nog nauwelijks gezien. We hebben nu lekker de vrijheid om te gaan waar we willen. Ons eerste doel was Kanchanaburi, bekend van the bridge over the river kwai. We slapen bij Xanadu2008, een klein resort met tien leuke huisjes met airco, zwembad en wifi. De eigenaar is Dennis, een aardige Engelsman die hier al 28 jaar woont en ons veel tips geeft. Na aankomst hebben we de koffers uitgepakt en zijn lekker gaan zwemmen. Helemaal leuk, vooral Stan genoot volop. Water vindt hij prachtig dus het kost ons heel wat moeite om hem uit het zwembad te houden. Gisteravond hebben we hier heerlijk gegeten, alleen Stan wou geen thais eten. Gelukkig hadden we nog een potje olvarit, maar vanavond heeft hij geen keuze meer. Na het eten ging Stan lekker slapen in zijn tentje. Wij volgden een half uurtje later met de verwachting wel een keer gewekt te worden. Tot mijn verbazing was het al 8 uur toen ik wakker werd, we lagen al 11 uur in bed. Even later werden Chris en Stan ook wakker. Rustig opgestaan en ontbeten en tegen tienen reden we naar Kanchanaburi. Eerst maar eens inkopen doen: koelbox, pindakaas, luiers, drinken, speelgoed voor Stan... met een volle kar vertrokken we bij de Tesco. We besloten om vandaag wat te leren over de geschiedenis waardoor dit gebied wereldberoemd is. Dennis adviseerde ons het Railway museum en dit was zeker de moeite waard. We kennen de Europese geschiedenis rondom de wereldoorlogen, maar de Jappen hebben er hier ook een puinhoop van gemaakt. Erg indrukwekkend om de verhalen te lezen, foto's en tekeningen te zien en gebruiksvoorwerpen uit die tijd te bekijken. Nog indrukwekkender werd het toen we de War Cemetery, aan de overkant van de straat, bekeken. Al die graven, ontelbaar en schokkend. Op een groot aantal staat Koninkrijk der Nederlanden, met bekend klinkende namen. Na een korte lunch wilden we ook de brug gaan bekijken. Het was echter bloedheet dus we hebben het bij even kijken gelaten. Weer terug bij het hotel wilde Stan niet slapen, niet zo gek in een huisje waar het 30 graden is, in een nog warmer tentje. Met hulp van de airco hebben we het iets koeler kunnen maken. Hij slaapt heerlijk en gelukkig red de babyfoon het bereik naar het zwembad net aan. Even afkoelen, koel drankje erbij, zo houden Chris en ik het ook prima uit. We blijven hier geen 2 maar 4 nachten en gaan morgen naar de eerste waterval. Van een regenseizoen merken we hier nog niets, ook de river kwai staat ontzettend laag. Dit zien we overigens vanaf het terras ;-) Hopelijk is er genoeg water voor de watervallen!

1. Leuk verhaal en dito foto's. Goed om te lezen dat de vlucht prima was met voldoende ruimte (en rust).
    Zwembad ziet er aantrekkelijk uit!
    We kijken al uit naar je volgende verslag.