woensdag 11 mei 2016

Genieten in het Sib-San resort

Wat een heerlijke plek hebben we gevonden! De eerste volle dag in het Sib-San resort in Noord-Thailand was heerlijk. Al snel nadat we de gordijnen openden, kwamen de eerste olifanten langs ons huisje gelopen. Tussen onze tuin en de rivier ligt een pad, waarover de olifantentours uit de omgeving de toeristen langsbrengen. De olifanten sjokken met een stellage op hun rug in een slakkengang voorbij, er straalt weinig geluk van de dieren af. Anders is dat bij de olifanten die slechts een mahout op hun hoofd of rug hebben, die lopen er heel wat flexibeler bij. Het is lastig om aan de kids uit te leggen waarom mensen op een olifant gaan rijden, we weten dat het dieronvriendelijk is, maar is paardrijden dan ook niet goed voor paarden? Het schijnt dat de dieren op een zeer dieronvriendelijke manier wordt geleerd om met een stellage op de rug een route te lopen, waarbij de mahout op het hoofd zit om de koers te bepalen. Dierenrechtenorganisaties strijden voor een stop van de tours, maar er zijn hier zoveel olifanten dat we dat niet snel zien gebeuren. En wat moeten de mahouts dan met de dieren? Het eten voor de olifanten en een onderkomen kost toch geld, dus er moet ook geld verdiend worden. Toch gaan wij zelf niet op zo'n olifant zitten, maar ernaar kijken is erg leuk!

Na een heerlijk ontbijt in het restaurant, hebben we de zwemkleding aangetrokken en zijn naar het grote zwembad gelopen. Hier is een heerlijk kinderbad, waar ook Mats lekker kan rondlopen. Met een paar speeltjes en lege flesjes vermaken de kids zich ontzettend goed. En wij hangen er lekker bij, heerlijk dat verkoelende water. Rond 12 uur zijn we wel uitgebadderd en trekken we droge kleren aan. We willen naar een supermarkt, maar daarvoor moeten we terug naar de snelweg, de berg af. Mats valt zoals verwacht direct in slaap en in plaats van een lunch in een restaurantje kiezen we voor een lunch in de auto. Stan en ik gaan boodschappen doen, terwijl Christiaan met Mats in de koele auto blijft zitten. De croissantjes en kaasbroodjes smaken matig, maar we hebben wat binnen. De donut met hagelslag die Stan zelf uitkoos smaakt heerlijk zoet. Omdat we toch al een stukje aan het rijden zijn, stel ik voor om door te rijden naar een grot. Het is ruim 40C dus toch veel te heet om iets anders te doen dan autorijden of in een airco-huisje te zitten.

De grot van Chiang Dao ligt bij een tempelcomplex, eigenlijk maakt de grot hier deel vanuit. We rijden er in een klein half uurtje naartoe en na een wandeling langs de tempels vinden we verkoeling in de grot. Hier zijn diverse Boeddha beelden gemaakt en geplaatst, het is nog best leuk om hier rond te kijken. De grot is verlicht, waardoor het voor Stan ook prima te doen is, hij loopt vrolijk met ons mee. Mats zit in de draagzak en dat vind hij prima. Als we uit de grot komen, kijken we nog even rond bij de tempels. Ook wordt er wat nieuws gebouwd bij de vijver, die helaas droog staat. Stan kijkt zijn ogen weer eens uit bij de werkmannen, die van bamboestrips een bewapening voor het beton maken. Ook metselen ze een muurtje. Mats is vooral geïnteresseerd in de hondjes. Als we het weer lekker warm krijgen, lopen we naar de auto voor de terugrit. Doordat ik het navigatiesysteem ten onrechte niet vertrouw, rijden we er 45 minuten over. Maar de kids houden zich prima en vooral Stan is actief aan het zoeken naar borden van olifanten en later de echte 'chang'. Als we terug zijn bij het resort, worden we weer door een 'taxi' naar ons huisje gebracht. Stan en Mats vinden de golfkarretjes echt prachtig, ieder ritje is een feestje op zich.

We kijken nog even rond in de tuin en zien een paar olifanten een bad nemen in de rivier. Ook rennen er diverse honden rond, waar Mats enthousiast achteraan rent. Rond 6 uur wandelen we weer naar het restaurant voor een heerlijke maaltijd. Dit keer zonder taartje na, we willen de jongens nog in bad doen voordat ze instorten. De badkamer is prachtig en het water dat als een waterval het bad in stroomt wordt met enthousiasme verwelkomd. Net als in het zwembad vermaken Stan en Mats zich prima en zo zitten ze lekker een half uur in het water. Schoon gaan ze even later hun bedje in en wij relaxen nog een tijdje op ons terras met de geluiden van de jungle om ons heen, heerlijk!

Vanmorgen was Mats weer om 6.30 uur wakker en wij daardoor ook. De jongens wilden olifanten zien, het liefst zaten ze direct al buiten bij de rivier. Maar vandaag waren er minder olifanten, op een enkele olifant met mahout na kwam er niets langs. Natuurlijk precies toen we naar het restaurant wilden vertrekken wel... Een hele groep toeristen in een rij achter elkaar aan. Enkele mahouts bleven staan met hun olifant en lieten de olifant hun slurf naar ons uitsteken. Stan en Mats die telkens stoer naar alle olifanten roepen, vonden dit toch te ver gaan en er kon geen aai vanaf. Toen de laatste olifant weer voorbij was, zijn we alsnog naar het restaurant gelopen. Ook het ontbijtbuffet is hier zeer luxe, wat Stan heel bijzonder vindt. Zelf je broodjes roosteren, kiezen uit 5 sapjes of melk, 2 soorten knakworsten en cakejes en ook nog mensen die eieren staan te bakken. Van de rijst en andere Thaise gerechten moeten ze niets hebben. Mats at vanmorgen overigens alleen maar knakworst...

Na het ontbijt zijn we naar de uitzichttoren van het resort gelopen. Na een paar trappen te hebben beklommen, keken we uit over het hele park. Best mooi van bovenaf! Wel warm overigens, de temperatuur begon al lekker op te lopen. Stan wilde graag zwemmen en daarna naar de speeltuin, wij zagen de volgorde liever andersom. Daarom namen we bij de lobby weer een 'taxi', die ons naar de speeltuin bracht. Terwijl de jongens in het zand speelden, liepen Christiaan en ik omstebeurt een rondje en ik zag een aantal olifanten de rivier oversteken. Snel de jongens erbij gehaald en zo zaten we weer een kwartier in het gras naar olifanten te kijken. Erg leuk om te zien, maar ook erg warm. Dus stapten we weer in een 'taxi' die ons naar ons huisje bracht. Snel de zwemkleding weer aan en naar het zwembad gelopen. Hier zijn we tot een uur of 3 gebleven, heerlijk! Zwemmen, relaxen in de schaduw en terwijl Mats zijn middagdutje deed in een bedje in de schaduw, aten wij een heerlijke lunch aan de rand van het zwembad. Daarna werd Mats weer wakker en konden we opnieuw gaan plonsen. Toen de handen en voeten allemaal verwelkt waren, zijn we naar het huisje gegaan. Hier was net een schoonmaakster begonnen en de dame werkte lekker door terwijl wij ons omkleden. Mats dacht daar anders over, hij pakte de bezem af en ging telkens op het grote bed liggen als er net lakens vervangen werden. Maar als blond jochie van 1 1/2 kan je hier alles maken!

We hoopten weer wat olifanten te zien badderen in de rivier, maar dat waren er niet veel. Daarom zijn we weer naar het café aan de rivier gereden, in de hoop hier wat meer olifanten-activiteit te zien. Helaas waren ze ook hier niet te zien, maar we hebben wel heerlijk een spelletje gespeeld en een koud drankje gedronken. Tegen etenstijd bracht een 'taxi' ons naar het restaurant. Opnieuw smulden de kids van een bord macaroni en wij van een heerlijk Thais gerecht. Stan zag vanmorgen bij het ontbijt al dat de koelkast met gebak was aangevuld en na een heerlijke dag sloten we af met een regenboogtaartje. Heerlijk om te zien hoe hij er samen met Mats van zat te smullen! En ja, opnieuw een rekening waar je in Thailand heel wat uren voor moet werken, maar lekker was het!

Nu zit ik alleen op het terras, Christiaan is de auto aan het uitmesten en de jongens liggen heerlijk te slapen. Morgen gaan we uiteraard weer olifanten kijken en rond de middag rijden we naar Chiang Mai Airport voor onze vlucht van 2 uur naar Krabi in het zuiden van het land. We hebben een goede indruk gekregen van Noord-Thailand, waar de natuur echt heel mooi is! Vooral de flora is prachtig, we zien dezelfde prachtige planten als in Costa Rica en ook de jungle-geluiden zijn voor ons erg mooi. Toch missen we wat meer dieren in hun natuurlijke omgeving, we hebben welgeteld 1 aap gezien (op een weg) en 1 slang in de rivier. Er vliegen wel vogels in het rond, maar dit lijken net duiven of mussen. En de olifanten leven natuurlijk totaal niet in hun natuurlijke omgeving, maar maken de reis wel heel bijzonder! Door de hitte hebben we nauwelijks gewandeld, dat is echt niet te doen bij 40C, zeker niet voor Stan en voor Christiaan met Mats op zijn rug. Ik ben benieuwd wat we op Ko Lanta kunnen verwachten, we hopen op een verkoelend zeebriesje maar dit zou ook een warme föhn kunnen zijn..,.