vrijdag 28 oktober 2016

Papegaaitjes leven nog iejaadejaa...

Als we bij de Cerro Lodge uit de auto stappen horen we direct gekrijs van de rode ara. Stan en Mats herkennen het geluid van ons bezoek aan het Ara project in Manzanillo. Mats heeft veel nieuwe woorden geleerd deze vakantie en papegaai is er daar 1 van, leuk! We krijgen 2 kamers naast elkaar en halen meteen de zwemkleding uit de koffers. De kids en ik zitten nog onder het zand van Manuel Antonio en dat kunnen we er mooi even afspoelen in het zwembad. Het water is niet koud en we zwemmen heerlijk in het kleine zwembadje. Vanuit het zwembad zien we de eerste rode ara's van dichtbij, ze komen af op de voedertafels en eten vruchten uit de bomen van de lodge. Enkele keren vliegen de ara's vlak over het zwembad, zo gaaf om deze prachtige beesten recht boven je hoofd te zien vliegen!

Als we zijn afgekoeld, gaan we lekker douchen in de kamer. Lekker opgefrist zitten we even later aan een borrel voor onze kamers, voordat we naar het restaurant gaan voor het diner. We kunnen kiezen tussen kip, vis, varken of rundvlees en krijgen een 3-gangendiner. De soep is al lekker en mijn biefstukje is echt goed. De kids eten wat van ons mee en terwijl wij nog aan het hoofdgerecht zitten, valt Mats al spelend op de grond in slaap, helemaal bekaf. We leggen hem in de wandelwagen en eten rustig verder. Stan heeft mazzel, hij mag zijn eigen toetje en het toetje van Mats opeten. Na het eten lopen we naar de kamers, waar Stan en Mats direct gaan slapen. Wij kletsen nog een tijdje verder en bekijken de foto's die we de afgelopen dagen hebben gemaakt. Nog voor 9 uur ligt iedereen te slapen.

Om kwart over 5 werd Mats vanmorgen wakker met de worden 'wakker, uit de tent, papegaai'. Het gekrijs van de vogels is weer duidelijk te horen. Ik ga alvast wat foto's maken van de ara's, die zich weer bij de voedertafel bij het zwembad hebben verzameld. We ontbijten lekker vroeg en zitten om kwart voor 8 in de auto naar Tarcoles. Hier gaan we de rivierboottocht maken. We hebben een boot met gids en kapitein voor onszelf. De tocht is prachtig, we varen eerst een stukje stroomopwaarts en zien verschillende krokodillen en vogels van dichtbij. Daarna varen we via het mangrovebos naar de monding van de rivier in de Pacifische oceaan, waarbij we nog veel meer krokodillen en vogels zien. Ook de krabbetjes in het mangrovebos zijn leuk om te zien en ondertussen geeft de gids ons allerlei informatie over de dieren. Na ruim anderhalf uur varen we weer terug naar de auto. In de tuin bij de bootopstapplaats zien we nog verschillende leguanen en een leuk eekhoorntje. Na een drankje rijden we naar het dorpje Tarcoles. We kopen een brood voor de lunch en een drankje voor 's middags.

Mats valt weer in slaap als we terugrijden naar de lodge. Stan zit bij opa en oma in de auto en wij besluiten nog even door te rijden zodat Mats nog wat langer kan slapen. De weg naar de lodge is onverhard en wordt steeds slechter als we nog een paar kilometer doorrijden. We hebben een prachtig uitzicht over de Rio Tarcoles en daarna gaat de hobbelweg tussen verschillende boerenbedrijven door tot we eindigen voor een gesloten hek. Hier stappen we even uit en kijken wat rond, heel bijzonder is het plekje niet. De prachtige heliconia's die hier in het wild groeien zijn wel prachtig, maar direct daarnaast beginnen de grasvelden voor de koeien. Als we terug rijden naar de lodge, wordt Mats weer wakker. Ondertussen is Stan al met opa in het zwembad aan het spelen en wij volgen direct na aankomst. Ans en Els volgen ook en iedereen koelt lekker af in het zwembad terwijl de ara's af en toe langs- en overvliegen.

Na het zwemmen is het tijd voor een broodje, dat we zelf smeren bij de kamers. Het wordt weer lekker warm, maar we willen toch nog wel een stukje wandelen. De wandelpaden bij de lodge zijn minder uitgebreid dan ik had verwacht. Stan, Ron en ik gaan vogels fotograferen bij de voedertafels, terwijl Christiaan, Mats, Ans en Els verder lopen langs de weg die wij eerder met de auto reden. Als we flink wat foto's hebben gemaakt, heb ik het weer behoorlijk warm. Stan en Mats vinden het wel een goed idee om nog even te gaan zwemmen, dus trekken we de natte zwemkleding weer aan en plonsen even later in het zwembad. Het begint wat te miezeren, maar de regen zet niet door. Bij vlagen is het ontzettend warm en benauwd. Het zwembad brengt heerlijke verkoeling en mooi zicht op de papegaaien, dus wij zitten hier prima!

Na het zwemmen drinken we weer een borrel bij de kamers. Ik loop nog een keer naar het restaurant voor wat zonsondergang foto's en dan gaan we weer dineren. De keuze is exact hetzelfde als gister, vandaag bestel ik er alleen wat extra patat bij voor de kids. Ze houden het vandaag beter vol dan gister en ook Mats eet wat ijs als toetje. Het smaakt allemaal weer prima! Het is al na half 8 als de kinderen slapen, zo laat wordt het meestal niet in Costa Rica! Wij zitten nu met de volwassenen voor de kamers, te spelen met tablets en fototoestellen. De temperatuur is prima, de geluiden van de jungle dichtbij. Morgen rijden we naar onze laatste locatie, richting de prachtige Llanos de Cortes waterval in het noorden. Maar voordat we vertrekken gaan we eerst nog even zwemmen want Stan wil echt nog geen afscheid nemen van ons zwembad en onze papegaaien :)