maandag 2 september 2013

Room with a view

Wat hebben we weer een mooie dag gehad en wat vinden we dit land mooi! Na een prima ontbijtje heben we de koffers weer ingepakt. We hadden gister een tas wasgoed ingeleverd en deze kregen we netjes gestreken terug voor een paar euro. Fijn, miaachien da we nu eens met koffers schone kleding naar huis komen in plaas van vuile was... We zijn weer richting Sangkhla Buri gereden, eerst dezelfde weg als gister dus dat hebben we snel doorgereden. Daarna reden we nationaal park Khao Laem in, wat een prachtig groen gebied bij het gelijknamige meer. Volgens de Lonely Planet een van de mooiste wegen van Thailand en dat geloof ik wel! We zijn onderweg 2 keer gestopt bij een uitzichtpunt. Meer mogelijkheden voor een stop of wandeling waren er helaas niet, voor een wandeling moet je hier met een gids op pad. Maar gelukkig kregen we ook vanuit de auto heel veel moois te zien.

Vlak voor Sangkhla Buri viel Stan in slaap, dus in plaats van naar een hotel te rijden, zijn we doorgereden naar de grens met Myanmar (voorheen Birma). Dit wordt de 3 pagodas pass genoemd, naar de vorm van de bergtoppen en de 3 pagoda's die in een parkje voor de grenspost zijn gemaakt. Ook staat hier weer een herdenkingsmonument met treinrails. Het was hier bloedheet, dus we hebben even snel rondgekeken en daarna zijn we in de schaduw van een boom gaan zitten. Zo konden we precies zien wie het land in of uit ging. De mensen hadden weer veel meer aandacht voor Stan dan andersom.

In de koelte van de airco zijn we het laatste stukje weer teruggereden en zo kwamen we in Sangkhla Buri terecht. Op het eerste oog een ruim, schoon stadje, maar veel hebben we er nog niet van gezien. We zijn ingechecht bij P.Guesthouse, een aanrader van de Lonely Planet. Voor nog geen 25 euro zitten we in zo'n prachtige grote kamer met airco, daar kan de gemiddelde Van der Valk een puntje aan zuigen... en dan het uitzicht: helemaal fantastisch. We kijken uit op het Khao Laem meer, waar vanuit Sangkhla Buri veel bootjes over vertrekken, vooral vissers. Aan de overkant staan 2 gigantische tempels en we kijken ook uit op de Mon-bridge, de op een na grootste houten brug ter wereld. Alles in het hotel is van steen of grof hout, wat erg mooi is. Gelukkig is ook het balkon 'Stan-proof' hij kan op een verhoging klimmen (altijd leuk) en dan zonder ervan af te storten over he hek naar de bootjes op het meer kjken. Hij heeft er vanmiddag al heek wat uitgezwaaid, 'dag boot!'. We zijn niet meer bij het hotel weggeweest. Ook het eten is hier prima, Stan was wel uitgekeken op al die friet dus de macaroni werd snel opgegeten.

Morgen gaan we hier eens in de buurt rondkijken, hopelijk vinden we een olifantenpark en anders is hier genoeg te doen!