zondag 1 september 2013

Prachtig groen Thailand

Weer is er een vakantiedag voorbij gevlogen... en weer hebben we veel moois gezien. Dankzij een overactieve haan waren we al vroeg wakker en wilde Stan meteen uit zijn tentje. Even douchen en daarna heerlijk ontbeten. Vanaf de ontbijtruimte hebben we een prachtig uitzicht op het groene Thailand.

Na het ontbijt zijn we weer op pad gegaan. We zijn richting Sangkhla Buri gereden, de laatste stad voor de grens met Myanmar. Direct nadat we een voor ons nieuwe weg insloegen, zagen we een gigantische boedha met aan weerszijden een hele rij gouden boedha's onder een overkapping. Hier hebben we even rondgekeken en toen gingen we echt op weg. De route was prachtig met alleen maar groene plantages en tropisch bos. We reden de bergen in en daar zie je hoe Thailand ooit helemaal was: bedekt met tropisch regenwoud. Bij het nationale park Khao Laem zijn we gestopt, hier lag direct aan de weg een waterval. We zijn met Stan in de rugzak dwars door een stuk regenwoud gewandeld. Flink bukken om onder de aan elkaar gegroeide planten door te lopen, het pad wordt duidelijk niet veel gebruikt. We kwamen uit bij een minidorpje met natuurlijk nog meer boedha's, waaronder een begroeid exemplaar bovenaan een oude trap. Via de weg zijn we weer teruggelopen naar de waterval en de auto.

Op de terugweg zijn zijn we gestopt in Thom Pha Phum om te lunchen. De lucht op de markt maakte mij misselijk, wat is het hier smerig. Uiteindelijk hebben we maar bij de 7/11 supermarkt wat bapao en warme broodjes gehaald en dit onderweg opgegeten. We wilden weg uit deze stinkstad.

Om 3 uur moesten we terug zijn bij het resort, Chris had daar voor een uur een ATV gehuurd. De eigenaar had ons bij de reservering niet helemaal begrepen, er lagen 3 helmen klaar en ze dachten dat we Stan wel meenamen op dat ding. Het idee alleen al... Alhoewel ze hier een baby van 6 maanden al meenemen op de brommer, meestal tussen papa en mama in, houden wij Stan liever nog in de gordels. Met 2 gidsen reed Chris dezelfde route als we gister deden, uiteraard reden ze nu door waar wij omgekeerd zijn ivm een te slechte weg. Een uur lang reden ze door de bushbush, over onverharde weggetjes door jungle, plantages en kleune afgelegen dorpjes. Prachtig natuurlijk!

Ondertussen lag Stan lekker te slapen en vermaakte ik me met wat internetten en spelletjes. Toen Christiaan terug was werd Stan wakker. Het regende inmiddels flink dus we zijn maar in het huisje gebleven. We hebben natuurlijk wel weer erg lekker gegeten in een verder leeg restaurant, we zijn nu ook de enige gasten in het resort. Stan ligt weer lekker te slapen en wij genieten nog even van de junglegeluiden en een drankje. Nu maar eens plannen maken voor de komende dagen. In plaats van richting  de sranden gaan we morgen verder richting Sangkhla Buri, het is hier veel te mooi om weg te gaan. Ik ben blij dat onze huurauto ons brengt waar we willen en wanneer we willen!