vrijdag 19 juni 2015

Dwars door Montana

Onze dag begon lekker op tijd, al voor zes uur had Mats zijn flesje op en besloot dat de dag kon beginnen. Stan volgde ietsje later en toen zijn we maar vroeg gaan douchen in een badkamer van onze topcamping. Vervolgens snel ontbijten en toen de spullen ingepakken, de stroom en water losgekoppeld en op pad gegaan. Mats viel nog op de camping in slaap en Stan vermaakt zich prima in zijn autostoel aan tafel.

Vandaag stond onze langste reisdag op het programma, van Great Falls dwars door Montana naar de noordgrens van Nationaal Park Yellowstone. De gehele route liep over de highway 89, nog steeds makkelijk navigeren. De 89 is een prachtige weg door diverse natuurgebieden, langs oneindige graanvelden en over glooiende heuvels vol met sparren. We reden dwars door het Lewis and Clark National Forest, een bos van 100 km lengte met 2 minidorpjes, een uitgestrekte middle of nowhere. Helaas werden we ook nu weer tegengewerkt door de wegwerkzaamheden, mijlen lange afgravingen waar echt wel hard gewerkt wordt met zeer groot materieel, maar waar geen eind aan lijkt te komen.

Na een uurtje rijden werd Mats weer wakker en dan vindt hij het rijden niet zo lang leuk meer. Bij een rest area in het bos zijn we gestopt. Hier dronken we een kopje koffie en begonnen aan een wandeling die voor ons doodliep bij gebrek aan een pad. We liepen door metershoog gras en struiken, wat Stan eng vond en ik heel irritant met Mats op m'n buik. Stan en Christiaan zijn gaan voetballen op de parkeerplaats en na wat speelactiviteiten waren de kids moe genoeg om weer verder te rijden. De weg werd snel weer vlakker, rechter en nu konden we lekker doorrijden. Bijna een uur lang rijden met de cruise op 70m/h, ideaal. Toen Mats weer wakker werd en Stan het rijden ook wel even zat was, waren we ruim 2 uur verder en in het stadje Livingston aangekomen.

Bij de McD hebben we gelunched, we hadden al meerdere billboards gezien van een one third pounder burger, weer eens wat anders dan een quarterpounder... Hier is het calorieën tellen bij de Mac trouwens een makkie, ze zetten er alles netjes bij. En zo koos Christiaan voor de slechtste third pounder en ik voor de magere versie van slechts 815kCal :) in Stan z'n happy meal zat een yoghurtstick die Mats ook erg lekker vond en zo hadden we allemaal ons buikje weer vol.

Op de parkeerplaats reden veel paardentrailers en die werden door Stan uitgebreid bekeken, wij vroegen ons vooral af waar al die trailers heengingen. Ondertussen zagen we ook een onweersbui langswaaien waar je niet blij van werd, we hebben de bui later onderweg nog een keer gezien.

Eten, spelen en dan is het weer tijd om te slapen, dus Mats ging weer in de maxicosi en we konden op pad. Stan mocht Christiaan helpen bij het tanken, zoals hij z'n papa bij alles wil helpen. Vervolgens reden we het laatste deel van de route, langs de Yellowstone rivier naar Gardiner.

We hebben onderweg zoveel mooie landschappen gezien, zoveel afwisseling ook. En dan de combinatie met de lege wegen en het rustige rijden, gewoon genieten zo'n reisdag! De reis duurde Mats een half uur te lang en Stan eigenlijk ook. Uiteindelijk zat Stan met een tablet spelletjes te doen en ik probeerde Mats nog te vermaken en rustig te houden, maar de opluchting was groot toen we eindelijk de camping bereikten. Oh ja, de bestemming van de paarden hebben we ook gevonden, er is vandaag en morgen een rodeo hier in het dorp. Daardoor is het ook superdruk, de hele camping staat vol. Hopelijk blijven die mensen morgen allemaal in het dorp en is het in Yellowstone niet te druk!

De camping is niet veel bijzonders, er is weinig te doen, maar met een frisbee en voetbal komen we ook een heel eind. Helaas hebben we hier ook wat regen gehad, het tikt nu ook gezellig op het dak van de camper. Lekker gegeten en daarna de kids naar bed. Dit ging niet zo makkelijk als andere dagen, Stan maakte Mats wakker die vervolgens zo bleef huilen dat Stan niet ging slapen... Pas tegen 9 uur was het stil. Ben benieuwd wat we hier morgen van gaan merken!