vrijdag 26 juni 2015

Wat een hitte bij Glacier National Park!

Vandaag was een echte reisdag, met volgens Google Maps 4 uur rijden te gaan, wat uiteindelijk bijna 5 uur werd. Het doel was Kalispell, een stadje dat bekend staat als toegang tot Glacier National Park, iets met gletsjers... Dan verwacht je geen hittegolf, maar daar zitten we nu duidelijk in!

Vanmorgen begon de dag weer zonnig in Butte, waar we een nachtje op een simpele camping hebben gestaan op onze weg terug naar Calgary. Op de heenweg naar Yellowstone zagen we de oostkant van Glacier National Park en op de terugweg rijden we via de westkant. Vanaf Butte was het ruim 100 Mile naar Missoulla, een van de grootste steden in Montana. Hier wilde ik graag nog een Walmart bezoeken, eindelijk weer veel keuze in vergelijking met de kleine supermarktjes die we de afgelopen week hebben bezocht. Na een pannenkoek als ontbijt (restant van gisteravond :) en een laatste blik op de kopermijn van Butte, reden we de I90 op voor een rechte lijn naar Missoula. Mats lag lekker te slapen, Stan was weer met zijn nieuwe autootjes aan het spelen en Christiaan zette de cruise maar eens vast op 75 Mile per uur. Maar helaas, 19 Mile wegwerkzaamheden, het schoot weer niet op. Alsof ze de A9 van Alkmaar tot Haarlem eenbaans maken en dat duidelijk maanden zo laten, geen wegwerkmannetje gezien! Gelukkig is het hier niet druk, maar de maximale snelheid lag natuurlijk ver onder de gewenste 75 m/u. Zo duurde het 2 uur voordat we in Missoula aankwamen, waarvan ik het laatste uur als kinderanimatrice achterin de camper heb gezeten, niet echt mijn favoriete tijdsbesteding onderweg...

In Missoula aangekomen was het nog zoeken naar een Walmart of andere grote supermarkt, maar we hebben er een gevonden. Wat een gigawinkel, zo groot heb ik m nog niet eerder gezien. Denk aan de AH XL keer 5 en dan nog eenkledingzaak, speelgoedzaak en bouwmarkt erin... Daar kun je je wel even vermaken! Helaas ben ik de enige van ons gezin die hier lol in heeft, maar de mannen hebben het ook ruim een uur volgehouden. Daarna was het alweer lunchtijd en die hebben we doorgebracht in de Subway in de Walmart. Het maken van de broodjes duurde hier serieus bijna een half uur, wat een trage bedoening. Maar de broodjes waren overheerlijk en we hadden toch niets beters te doen.

Na de lunch waren de kids klaar voor een tukkie, dus konden we weer de camper in. Mats sliep al op de parkeerplaats en Stan keek nog even naar het spoor en de lange treinen, maar sloot toen ook zijn ogen. We hadden natuurlijk de hoop dat ze een paar uur zouden slapen, totdat we aankwamen bij de gereserveerde camping. Maar helaas, de rit was gewoon veel te lang. Wel erg mooi overigens, we reden weer de bergen in en de laatste 100 kilometer liep rondom Flathead Lake. Allemaal weer in een indianenreservaat, maar naast de wegbewijzering in Indianentekens en Engels en een paar verdwaalde wigwams langs de weg merkten we hier weinig van. Zo'n 75 km voor de camping werden Stan en Mats wakker. Ik ging even achterin zitten bij Stan en schrok ervan hoe heet het was bij zijn stoel. Daar merk je voor in de camper niets van, maar de airco kon de temperatuur niet omlaag krijgen in de gehele camper. We hadden wel ergens 89 Fahrenheit (=31 Celsius) gezien, maar dachten dat dit bord vast in de volle zon stond, nou niet dus. Ik heb Stan op het bankje achter Christiaan gezet en Mats op schoot genomen, dan maar iets minder veilig maar nu huilden ze in ieder geval niet door de warmte. En de kids vonden het natuurlijk prachtig. Toch duurde het ze te lang, maar we wilden graag door naar Kalispell zodat we 2 nachten op dezelfde camping konden blijven.

Het was echt bloedheet toen we eenmaal op de camping aankwamen. Een onwijs gave camping trouwens, de mooiste die we tot nu toe hebben gezien. Ik had op internet wel gezien dat het kindvriendelijk was en het daarom geboekt, maar de details wist ik niet meer. Het idee was eigenlijk om nog eens de bergen in te kunnen, te wandelen in Glacier NP of bootje te varen op een van de vele meren hier. Maar gewoon lekker op de camping met skelters, een zwembad (wel koud!), een vijver met bootjes en de speeltuin met graafmachine, zandbak en luchtkussen hebben we ons vanmiddag in ieder geval prima vermaakt! Morgen gaan we de kinderboerderij en andere speeltuinen bekijken. Het is nu na 9 uur, de temperatuur ligt net onder de 30 Celsius en de airco loeit al sinds aankomst volop... Dit is geen weer om wandelingen te maken of nog een autorit alleen maar omdat het zo mooi is. Morgen wordt een vakantiedag, lekker relaxen met de kids die het hopelijk niet te heet krijgen, we verwachten 37Celsius 😳😎